بودجه سال آینده سازمان شیلات ایران 20 درصد افزایش می یابد
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'غلامرضا رازقی' روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد افزود: مبلغ 21 میلیارد و 100 میلیون تومان برای طرح تعدیل صیادان اختصاص یافته است.

وی گفت: برای طرح تعدیل پره های صیادی هفت میلیارد و 100 میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته كه تا هفته آینده در اختیار سازمان شیلات ایران قرار می گیرد.

رییس سازمان شیلات ایران اظهار داشت: همچنین مبلغ هفت میلیارد تومان برای صیادان كیلكا گیر و هفت میلیارد تومان برای آبزی پروری مدار بسته اختصاص خواهد یافت.

وی استانداردسازی و رعایت بهداشت محصولات دریایی را یكی دیگر از سیاست های سازمان شیلات ایران برشمرد و گفت: سازمان شیلات ایران در صورت مشاهده یا گزارشی مبنی بر تولید غیر استاندارد و غیربهداشتی محصولات دریایی با متخلفان برخورد جدی می كند.

وی به پرورش ماهی در قفس در راستای بهره مندی از سواحل، قابلیت پشت سدها، آب دریا و اقلیم دریا به عنوان یكی از سیاست های شیلات ایران اشاره كرد و ادامه داد: تاكنون چندین مورد پرورش ماهی در قفس در شمال كشور انجام شده و قرار است پرورش ماهی در قفس برای پشت سد رحیم دلداری در دشتستان نیز در دهه فجر آغاز شود.

رازقی اضافه كرد: پرورش ماهی در قفس روش جدیدی است كه می توانیم این روش را برای تولید ماهیان خاویاری و قزل آلا به كار بگیریم.

وی از افتتاح تعدادی پایانه و مراكز عرضه محصولات دریایی در استان گیلان به مناسبت دهه فجر اشاره كرد و گفت: هم اكنون در سطح كشور پایانه ها و مراكز عرضه محصولات دریایی به بهره برداری رسیده و وجود این پایانه ها برای مصرف داخلی و صادرات كشور قابل اهمیت است.

رازقی افزود: سازمان شیلات ایران برای افزایش بهبود كیفیت، فرآوری و بسته بندی محصولات دریایی برنامه هایی را در دست اجرا دارد.

وی با اشاره به واگذاری مدیریت 26 بندر ماهیگیری به تعاونی های صیادی طی سال جاری گفت: با واگذاری مدیریت بنادر صیادی به صیادان انتظار می رود محصولات دریایی در پایانه ها و مراكز فروش به صورت مستقیم از تولیدكننده به دست مصرف كننده برسد كه در این صورت با حذف دلالان از افزایش قیمت این محصولات در بازار جلوگیری می شود.

معاون وزیر جهاد كشاورزی با اشاره به اتمام 19 پروژه ماهیگری طی سال های گفت: هم اكنون 16 پروژه ماهیگیری در دست اجرا است و حدود 10 پروژه ماهیگیری دیگر در دست مطالعه قرار دارد و تا پایان برنامه پنجم توسعه نیز 18 پروژه ماهیگیری مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به این كه طی سال جاری رقمی معادل 40 میلیارد تومان برای ساخت بنادر اختصاص یافته است، افزود: به مناسبت دهه فجر 2 اسكله در بندر رستمی استان بوشهر استان خوزستان به بهره برداری می رسد و ساخت تعدادی اسكله در آبادان نیز آغاز خواهد شد.

رازقی میزان صید از آبهای آزاد طی سال 57 را 29 هزار و 224 تن اعلام كرد و گفت: در سال 89، میزان صید با رشد 1300 درصدی برابر با 412 هزار تن بوده است.

وی افزود: این در حالی است كه برای افق برنامه پنجم توسعه میزان صید از آبهای آزاد به رقم 700 هزار تن خواهد رسید.

رازقی افزایش صید از آبهای آزاد را یكی دیگر از سیاست های اصلی سازمان شیلات ایران برشمرد و افزود: در 10 ماهه ابتدای سال جاری نسبت به سال گذشته صید از منابع آبهای آزاد 11 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: سال 89، میزان برداشت از آبهای آزاد 140 هزار تن بوده و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری با رشد 15 درصدی در بهره برداری از این منابع مواجه شویم.

وی میزان صید فانوس ماهیان در سال گذشته را كمتر از 10 هزار تن اعلام كرد و اظهار داشت: از ابتدای سال تاكنون این رقم به 14 هزار تن رسیده است كه با رشد 70 درصدی نسبت به سال گذشته روند مطلوبی داشته است.

رازقی تاكید كرد: در راستای احیاء و بازسازی ذخایر دریایی، بهره بردای ماهی از آب های آزاد و دریای عمان در اولویت برنامه های سازمان شیلات ایران قرار گرفته است.

وی تصریح كرد: تاكنون 26 بندر صیادی به تعاونی های صید واگذار شده است كه با انتقال برخی از امور به مردم سهم اشتغال در جامعه بیش از گذشته افزایش خواهد یافت.

رازقی حجم كل تولیدات آبزیان در كشور تا پایان سال 89 را 663 هزار تن ذكر كرد و افزود: بر اساس برنامه ریزی های این سازمان تا پایان برنامه پنجم توسعه این رقم به یك میلیون و 700 هزار تن می رسد.

وی با اشاره به تولید شش هزار تنی میگو در كشور اظهار داشت: صنعت میگوی كشور نیز با رشد هشت برابری در پایان برنامه پنجم توسعه به میزان 48 هزار تن افزایش خواهد یافت.

رییس سازمان شیلات ایران تصریح كرد: مصرف سرانه آبزیان كشور در سال 57، یك كیلوگرم بوده كه این رقم در سال 89 به 8.5 كیلوگرم رسیده است و امیدواریم تا پایان برنامه پنجم توسعه این رقم به 15.3 كیلوگرم برسد.

وی درخصوص افزایش وزنی و ارزشی صادرات آبزیان ایران افزود: صادرات آبزیان از نظر وزنی 15 و از لحاظ ارزشی 17 درصد رشد داشته است.

وی افزود: هم اكنون برای افزایش صادرات محصولات دریایی فضای مناسبی ایجاد شده و گونه هایی همچون ماهی مركب و یال اسبی به سبد صادراتی ایران افزوده شده است.

رازقی ادامه داد: سال گذشته حدود 34 هزار تن صادرات ماهی صورت گرفته كه پنج هزار تن آن مربوط به ماهیان یال اسبی بوده است.

وی تصریح كرد: میزان صادرات میگو در سال 89، 2 هزار و 655 تن بوده و در 9 ماهه ابتدای سال جاری بیش از 120 میلیون دلار میگو به خارج از كشور صادر شده است كه امیدواریم تا پایان سال جاری این رقم به 160 میلیون دلار افزایش یابد.

وی اظهارداشت: همچنین قرار است در افق برنامه پنجم توسعه صادرات میگو به 500 میلیون دلار برسد.

رازقی افزود: میزان صادرات خاویار پرورشی تا پایان سال جاری به 500 كیلوگرم خواهد رسید و در تلاش هستیم سال آینده به حجم صادراتی معادل سه تن دست پیدا كنیم.

وی با اشاره به تمركز سازمان شیلات ایران برای برون سپاری امور تصدی گری از این سازمان گفت: هفته آینده اولین مركز تكثیر ماهیان خاویاری با توان تولید پنج میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری توسط بخش خصوصی افتتاح خواهد شد.

رییس سازمان شیلات ادامه داد: سازمان شیلات ایران تا پایان برنامه پنجم توسعه به رهاسازی 800 میلیون قطعه بچه ماهی برای بازسازی ذخایر در دریاها اقدام می كند.

وی با اشاره به رشد كارخانه های فرآوری محصولات شیلاتی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی فقط یك مورد كارخانه كنسرو سازی در ایران وجود داشت كه در سال 89 تعداد این كارخانجات به 134 مورد رسیده است.

رازقی افزود: همچنین در سال 57، 2 كارخانه پودر ماهی در ایران احداث شده بود كه این رقم در سال گذشته به 46 كارخانه رسیده است.

وی با بیان این كه هشت واحد فرآوری سال 57 به 135 واحد رسیده است گفت: هشت سردخانه نوار ساحلی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به 114 سردخانه ارتقاء یافته است.

اقتصام**9186/1594





:: برچسب‌ها: ساحل , قدیمی ,
:: بازدید از این مطلب : 253
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: